10 TIPS PILIH KOLAGEN YANG TERBAIK DAN BERKESAN YANG PASTI RAMAI TIDAK TAHU

Siapa suka makan dumpling?

Tahukah anda, tanpa kolagen dalam badan kita, kulit kita akan kelihatan seperti dumpling yang terlebih rebus. Lembik, bercerai2 kulitnya.

Amboi, perumpamaan pun.

Tapi dumpling sedap kan kalau dikukus. Ehhh ๐Ÿ™ˆ

Penting tak kolagen sebenarnya untuk tubuh kita?

Kolagen sebenarnya adalah sejenis protein yang ada pada kulit. Boleh dikatakan 80% dari kulit-kulit kita mengandungi kolagen.

Terdapat lebih daripada 25 jenis kolagen wujud dan terhasil dalam badan kita secara semulajadi.

D6840D90-E75E-4AAE-9151-5A9A35927E7D-11517-000017AEFD6D369B

Perasan tak, makin berusia kita, makin bertambah garisan kedut.

Ini adalah disebabkan semakin bertambah usia kita, semakin berkurang penghasilan kolagen pada badan kita.

Apabila usia kita mencecah 26 tahun ke atas, penghasilan kolagen mula BERKURANGAN sehingga 5% setiap tahun.

Manakala pada usia anda 40 tahun, anda kehilangan kolagen sebanyak 45% daripada zaman kanak2 anda. Dan pada usia anda 60 tahun, pengeluaran kolagen akan menurun sehingga 50%. (Folkbeauty.com)

Bila kolagen berkurangan, ikatan antara protein tu tak kuat. Jadi permukaan kulit anda akan jadi lembik. Maka, terjadinya garisan halus dan kedutan diwajah. OMG ๐Ÿ˜ฑ

Sebab tu bila kita dah masuk umur 25 atau 26 tahun, kita digalakkan untuk ambil kolagen dari sumber luar.

Untungnya zaman kita ni, ramai penyelidik dan saintis yang bijak yang telah menemui cara untuk estrak kolagen dan menjadikan ia sebagai makanan tambahan (supplements).

Jadi dengan pengambilan kolagen ini, kita dapat membantu menggantikan kolagen yang hilang daripada tubuh.

Tapi macam mana kita nak tahu cara pilih kolagen yang terbaik dan yang berkesan?

Jom ikuti 10 TIPS dibawah ni. ๐Ÿ˜‰

 

1. SEMAK LABEL

Pertama sekali sebelum membeli, sila semak dulu label pada kolagen. Sebab apa? Sebab kita nak tahu apa kandungan dalam kolagen tu. Kekadang tu, nama je kolagen tau uolls. Tapi percentage kolagen dalam tu punyalah sikit. Jangan terpedaya tau uolls. Jadilah pembeli yang bijak.

 

2. ย PILIH KOLAGEN DALAM BENTUK MAKANAN ATAU MINUMAN

Perasan tak banyak jenis dan bentuk orang jual kolagen ni. Ada dalam bentuk serbuk, minuman, even dalam kapsul. Ada juga kolagen yang jenis calit2. Dan ada juga yang jenis injection. Kenapa kena pilih dalam bentuk makanan atau minuman?ย Mengikut nutritionist, kolagen yang diambil secara oral (minum/makan) sangat penting untuk membantu sintesis enzim dalam mengoptimumkan serapan ke dalam tubuh badan jika dibandingkan dengan kolagen yang diambil melalui suntikan.

 

3. PILIH SAIZ MOLEKUL KOLAGEN YANG PALING KECIL

Kalau boleh, sila pilih molekul saiz 1000 dalton kebawah. Sebab semakin kecil saiz molekul, semakin mudah dan makin cepat kolagen tersebut diserap ke dalam tubuh badan. Ia juga akan memeberikan kesan yang lebih cepat. Ingat ye, rata-rata kolagen dekat pasaran mempunyai saiz molekul 2000-5000 dalton. Jadi, sila ambil tahu sebelum membeli. ๐Ÿ˜‰

 

4. PILIH KOLAGEN YANG MEMPUNYAI EMOLIEN YANG UNGGUL

Fungsi Emolien ni adalah untukย mengelakkan kehilangan air sekaligus mengekalkan kelembapan yang berpanjangan. Jadi kulit kita akan sentiasa lembap dan tidak kering.

 

5. PILIH KOLAGEN YANG MEMPUNYAI ELEMEN VITAMIN B

Elemen Vitamin B dapat membantu proses pembentukan kolagen semulajadi didalam badan.

 

6. PILIH KOLAGEN YANG MEMPUNYAI ANTIOKSIDAN YANG TINGGI

Ia bertujuan untuk mengurangkan kesan penuaan awal dan kerosakan kulit akibat sinaran UV.

 

7. PILIH KOLAGEN YANG MEMPUNYAI KANDUNGAN GLUCOSAMINE

Gluscosamine ni adalah sangat bagus untuk kesihatan sendi dan mengekalkan kelembapan bahagian bawah mata (elak eyebag dan lingkaran hitam bawah mata). Sumber Glucosamine biasanya daripada cengkerang laut.

 

8. PILIH KOLAGEN YANG MEMPUNYAI BAHAN MERANGSANG PEMBENTUKAN ASID HYALURONIC

Ia membantu menegangkan kulit kerana ia berfungsi untuk mengikat kolagen dengan serat yang elastin.

 

9. PILIH KOLAGEN DARIPADA SUMBER MARIN

Kolagen Marin ni adalah sumber diperoleh daripada ikan. Kolagen jenis adalah antara yang terbaik sebab ia boleh diserap dengan baik oleh badan kita. Ia boleh mencapai aliran darah kita dengan lebih cepat.

Kolagen Marin ini kebanyak diesktrak daripada sisik ikan. Dan pastikan diesktrak daripada ikan laut dalam.

 

10. BONUS, PILIH KOLAGEN YANG MEMPUNYAI VITAMIN C

Vitamin C ni penting untuk pembentukan kolagen dalam badan. Dan ini adalah untuk memastikan anda tidak kekurangan Vitamin C untuk memastikan penghasilan kolagen dalam badan anda.

Semoga 10 TIPS cara memilih kolagen yang terbaik dan berkesan ini bermanfaat untuk semua.

6ED137A0-291B-4EE5-B692-1A635F46EC11-11517-000017AED2720307

Kalau anda tanya Dila, jenama kolagen mana yan jadi pilihan Dila berdasarkan ciri2 diatas, semestinya pilihan Dila adalah SHAKLEE COLLAGEN POWDER!

IMG_1930

IMG_1931

Hubungi Dila untuk konsultasi dan tempahan.

IMG_1643

ATAU segan nak contact Dila, boleh je klik gambar dibawah ni, kemudian tick produk yang anda inginkan.

eb700-beli_vitamin_online

ATAU dapatkan lebih penjimatan dengan mendaftar sebagai ahli. Klik JOIN NOW , dan isi borang tau.

wp-1485488807932.jpg

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s